27 Şubat 2021 Cumartesi

Bir Oturuşta Bitirebileceğiniz 20 Kitap (PART 2)

  1. Mtsensk İlçesi'nin Lady Macbeth'i- Nikolay Leskov                 (81 sayfa)
  2. Byelkin'in Öyküleri- Alexandr Puşkin                                       (88 sayfa)
  3. Bir Kadının Yaşamından 24 Saat- Stefan Zweig                     (93 sayfa)
  4. İnci- John Steinbeck                                                                (93 sayfa)
  5. Portre- Nikolay Gogol                                                              (94 sayfa)
  6. Efendi ile Uşağı- Lev Tolstoy                                                   (94 sayfa)
  7. Bir Delinin Anıları- Gustave Flaubert                                       (100 sayfa)
  8. İlk Aşk- Ivan Turgenyev                                                           (102 sayfa)
  9. Uçurtmayı Vurmasınlar- Feride Çiçekoğlu                              (102 sayfa)
  10. İntihar Kulübü- Robert L. Stevenson                                       (102 sayfa)
  11. Dr. Jekyll & Mr. Hyde- Robert L. Stevenson                            (104 sayfa)
  12. Beyaz Geceler- Fyodor Dostoyevski                                       (109 sayfa)
  13. Babaya Mektup- Franz Kafka                                                  (112 sayfa)
  14. Peter Schlemihl'in Olağanüstü Öyküsü- Chamisso                 (115 sayfa)
  15. Fareler ve İnsanlar- John Steinbeck                                        (126 sayfa)
  16. Kendine Ait Bir Oda- Virginia Woolf                                         (127 sayfa)
  17. Yaşlı Adam ve Deniz- Ernest Hemingway                               (131 sayfa)
  18. Köpek Kalbi- Mihail Bulgakov                                                  (136 sayfa)
  19. Köpeklerin Sohbeti- Miguel de Cervantes                               (137 sayfa)
  20. Carmen- Prosper Merimee                                                      (144 sayfa)


Bir Oturuşta Bitirebileceğiniz 20 Kısa Kitap (PART 1)

  1. Küçük Kara Balık- Samed Bahrengi                                              (47 sayfa)
  2. Zacharius Usta- Jules Verne                                                          (49 sayfa)
  3. Mecburiyet- Stefan Zweig                                                              (50 sayfa)
  4. Gizli Başyapıt- Honore de Balzac                                                  (56 sayfa)
  5. Bir Kuzey Macerası- Jack London                                                 (56 sayfa)
  6. Bilinmeyen Adanın Öyküsü- Jose Saramago                                (58 sayfa)
  7. Ermiş- Halil Cibran                                                                         (60 sayfa)
  8. Bir Açlık Sanatçısı- Franz Kafka                                                    (63 sayfa)
  9. Mısır Geceleri- Alexandr Puşkin                                                    (64 sayfa)
  10. Uysal Kız- Fyodor Dostoyevski                                                      (64 sayfa)
  11. Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu- Stefan Zweig                            (64 sayfa)
  12. Kızıl Veba- Jack London                                                                (68 sayfa)
  13. Altıncı Koğuş- Anton Çehov                                                           (68 sayfa)
  14. Perili Ev- Charles Dickens                                                             (70 sayfa)
  15. Katip Bartleby- Herman Melville                                                    (72 sayfa)
  16. Yeni Atlantis- Francis Bacon                                                          (72 sayfa)
  17. Aziz Ayyaşın Efsanesi- Joseph Roth                                             (75 Sayfa)
  18. Şeytan- Lev Tolstoy                                                                       (76 sayfa)
  19. Bir Yufka Yürekli Soytarı- Fyodor Dostoyevski                              (80 sayfa)
  20. Bir Köy Hekimi- Franz Kafka                                                         (80 sayfa)



Captain Fantastic (2016) Film Eleştirisi

    Çıplak elle geyik avlama sahnesinden sonra değişik bir aile ile tanışıyoruz. Güçlülerin oluşturduğu kapitalist dünyadan tamamen bağımsız olabilmek için ormanda yaşayan bir aileyi konu alıyor film. Bilgili, çocuklarının eğitimlerini hiç aksatmayan ve bizzat kendisi tüm çocuklarına öğretmenlik eden babayı tanıdıktan sonra eşinin, yani çocukların annesinin bileklerini keserek intihar ettiğini öğreniriz. Annelerinin intihar ettiğini ,yaş farketmeksizin, 6 çocuğuna zank diye söyleyen Ben bizi şoka uğratsa da, çocukların annelerinin ölümünü bu denli kısa sürede kabul etmesinin en büyük nedeni lafı dolandırmadan saf acıyla yüzleşmelerini sağlamaktır. Etkilenirler, çok üzülürler diye korkmadan her biri bir birey olduğu için bilmeleri gerektiğinden bu bilgiyi saklamayı seçmez Ben karakteri.

      İntihar eden kadının babası eğer cenazeye giderlerde tutuklanacaklarını söylediği için başka çaresi olmayan baba Ben, boyun eğse de cenazede bulunmalarını hakları olan gören çocuklar başkaldırır ve Ben yine zincirlerini kırıp bu cenazeye gitmeye karar verir. Ormandan çıkan aile cenaze için yola düşer. Karısının kardeşi olan Harper’dan akşam yemeği teklifi alan Ben, çocuklarını da alarak onları ziyarete gider. Yemek sofrasında olan Ben’in, olaylar hakkındaki şeffaf tutumu Harper ve kocasını rahatsız eder. Çocukların yanında böyle şeylerin konuşulamayacağını savunan çiftin karşısında gerçekten annelerini kaybeden çocuklar olmasına rağmen, gerçeği tüm ayrıntılarıyla bildikleri için bu gerçek ne kadar tekrarlanırsa tekrarlansın etkilenmezler. Az miktarda alkol kullanımının çocuklara yararlı olduğunu savunan baba otomatik olarak gözlerde kötü bir baba konumuna düşse de çocuklarının özgürlüklerini eksiksiz sağlayabilmiş ve 5 yaşındaki çocuğu bile hayata hazırlamayı başarabilmiş bir babadır aslında. 

     Ve yolculuklarında durağa ulaşmışlardır artık. Ben’in karısının cenazesi yapılan kiliseye ailecek girerek renkli kıyafetleri ile cenazedeki insanları şaşırtırlar. Karısının vasiyetinin bu törenle ve gömülmeyle alakası olmadığı için durdurmaya çalışan Ben, tutuklanıp çocuklarından ayrı kalmaması için karısının gömülmesini engelleyemez. Bu andan itibaren işler sarpa sararken, Bill ile empati kurduğumuz için onun diğer insanlar tarafından yanlış anlaşılmalarına üzülürken buluruz kendimizi.

     Film boyunca Ben ve eşinin birlikte yarattıkları dünyanın güzelliği ile büyülenecek ve mükemmel bir son ile göz yaşlarınızı tutamayacaksınız. Filmin senaryosu yanı sıra her çocuğun ayrı ayrı bu kadar inandırıcı ve hayatın içinden bir oyunculuk sergilemesi olağan üstü.

   Tamamen Kielyr’nin Lolita kitabını okuduğundaki düştüğü ikilem çukuruna atıyor film bizi. Şimdi karar verin! Lolita’ya ilgi duyan adamın aşkı mı, yoksa çocuk istismarcısı olması mı sizin için ağır basar? Eğer aşkı ağır basıyorsa Ben’in ormanda yaptıklarında kusur aramazsınız lakin bunu istismar olarak görürseniz yerleşik hayata geçmelerine sevinirsiniz. İzleyen kişinin bakış açısına göre hissettiği duygu belirleyecek filmin sonunun nasıl bittiğini. Kesinlikle izlemenizi ve düşünmenizi tavsiye ederim.

Three Colors: Blue (1993) Film Eleştirisi

   Özgürlük konulu bu filmde ilk karşılaştığımız şey bir trafik kazası olur. Besteci olan kocasını ve kızını bu kazada kaybeder Julie. Kaldırıldığı hastanede hap içerek intihar etmeye kalkar ama bunu kendine yapamaz. Doğal olarak mavi tonlarının bolca kullanıldığı filmde Julie özgürlüğüne sahip olmaya çalışacaktır. 

    Julie ağlamakta ve duygularını açığa vurmakta güçlük çekse de içinde kopan fırtınaları gözlerinden anlayabiliyoruz. Sahip olduğu malları satıp, çalışanlarının hayatını güvenceye alıp, başka bir ev bulmaya gider Julie. Yeni evine getirdiği tek eşya, onun özgürlüğünü temsil eden, mavi bir avizedir.

    Kazaya tanık olan çocuk arabanın yakınlarında bulduğu kolyeyi Julie’ye vermek isteyince reddedilir. Julie kolyeyi almaz çünkü geçmişle ilgili onu prangalayacak bir tek eşya dahi istemiyordur. Dolaptaki yavru fareleri görünce kızını hatırlayıp onlara zarar verememesi anlaşılabilir bir eylem fakat üzerlerine kedi saldığı için vicdan azabı çekmektedir.

      İlerleyen dakikalarda kocasının senelerdir sevgilisi olan bir kadını öğrenir Julie. Üstüne üstlük kadının kocasından hamile olduğunu ve kocasının bu kadını zamanında sevdiğini de öğrenir. Filmin başından beri yüzdüğü havuz, özgürlüğüne attığı adımları, kulaçları simgeler niteliktedir. Kocasının yarım kalan bestesinin tamamlamaya yardım eder. Eski evinin satışını durdurur ve kocasından doğacak çocuğa verir evi.

    Kendini kusurlu gören Julie için kusursuz olan kocası, aldattığı için artık gözünde normal bir insan seviyesine inebilmiştir. Kendini kabul ettiği gibi kocasını da kabul edebilecektir artık. Özgürlüğüne kavuşmuş, zincirlerinden kurtulmuştur. Artık ağlayabilir.

     Öznel olarak bir insanı anlatsa da çok fazla genel yargılar içeriyor film. Metaforlarla dolu 3 renk üçlemesinin ilki olan bu filmi kesinlikle öneririm.


Salo, or the 120 Days of Sadom (1975) Film Eleştirisi

   Pasolini’nin ölümüne sebep olduğu düşünülen bu son filmi, Nazi Almanya’sı himayesinde Mussolini tarafından kurulan İtalyan Sosyal Cumhuriyetinde geçer. Bu devlet Salo Cumhuriyeti olarak da bilinmektedir. Filmin ilk 20 dakikasında, daha sonra işkence yapılmak üzere şatoya kapatılacak kızların ve erkeklerin, godamanlar tarafından seçilişine şahit oluruz. Bu kölelerin sahipleri olan godamanların yanında 4 yaşlı hayat kadını da bulunmaktadır. 

    Çemberlerle bölümlendirilmiş bu filmde her çember geçişinden sonra modernlikle çevrili odaların gösterilmesi modernliğin kötülüğünün bir çağrışımı olarak düşünülebilir. Devam eden sahnelerde marş söylenmeye başladığında mahkum edilenlerin de marşı söylesi çok gerçekçi bir yaklaşım olmuş çünkü işçi sınıfının bazı üyeleri gerçek hayatta ne kadar beter durumda olursa olsun milliyetçilik dendiği zaman sıkıntılarını unutup bu dalgaya ayak uydurmaya çalışmaktadır.

Sonrasında bir kızın kendini öldürdüğünü farkettikleri anda birinin fıkra anlatmaya başlaması, burjuvaların, işçi sınıfının sorunlarını ne kadar ciddiye aldığının büyük bir eleştirisidir.

    Çivili ekmek yedirip, tasmalayıp kırbaçladığı, çeşit çeşit işkencelerin yanında en çok dikkatimi çeken sahne dışkının olduğu sahnelerdi. Dışkı, insanlığın yarattığı kötülüğü temsil eder nitelikteydi ve sınıf farketmeden tüketildi. Bu zamanlardan sonra bu köleler kendilerinin bağışlanması için diğer kölelerin çiğnediği kuralları sahiplerine ispiyonlarlar ama bir kişi baş kaldırır. Yumruğunu havaya kaldırıp sahipleri karşısında dimdik duran adam, sahiplerde anlık şaşırmaya sebep olsa da yine de kurşun yağmuruna tutulur. Bu da aslında küçük başkaldırıların burjuva kesimi etkilese de canlarının istediğini yapmasını engelleyemeyeceğinin bir göstergesidir. Cezalı olanlara yapılan mumla yakma, dil kesme, boyundan asma, bıçakla göz çıkarma, saç derisini yüzme gibi işkencelerin özellikle sessiz bir sahne olarak çekilmesi zaten etkileyici olan bu sahnelerin etkisini iki katına çıkarıyor.

     Dayanamayacağını söyleyen köleler sinmemiş olsalar ve başkaldıran adam gibi onlar da aynı anda başkaldırabilse belki de bu savaşın galibi köleler olacağına, uysallığa sığınıp kuralları çiğnememeye çalışan köleler sonsuza kadar mahkum oldular.

    Bir devletten yola çıkarak genel yargıları ele aldığı için mekanın ve zamanın önemi kalmıyor filmde. Bize küçük bir alandan uzaklaşarak büyük resmi gösteriyor ve faşizmin önlenemez olduğuna inanırsan, faşizmin önlenmesinin imkansız olduğunu anlatıyor. Sınıf farklarını çevreleyen kalın çizgileri, gücü olanın zevke sahip olabileceğini, alt sınıfın sadece zevk verici bir eşya olabileceği gibi alt metinleri barındıran bu filmi izlemek kolay olmasa da izlemeyi denemenizi tavsiye ederim.

Three Colors: Red (1994) Film Eleştirisi

   Kieslowski’nin 3 renk trilojisinin sonuncusu olan bu film kardeşlik temasını ele alır. Manken olan Valentine, uzaktaki sevgilisi Michael kontrolünde sadık bir hayat sürmektedir. Fotoğrafçısının birliktelik teklifini geri çeviren Valentine için sevgilisinin neden bu kadar tutucu ve kıskanç olduğunu düşünmekten alamayız kendimizi. 

   Valentine arabasıyla köpeğe çarpar ve tasmada yazan sahibine götürür. Sahibi köpeği istemeyince soluğu veterinerde alan Valentine köpeği bir süreliğine sahiplenir. Valentine’dan kaçan köpek eski sahibine geri dönünce, bu yaşlı adamla ikinci karşılaşması gerçekleşir. Adamın eskiden yargıç olduğunu ve aslında başkalarının özel telefon konuşmasını dinlediğini öğrenir.

    Valentine dinlenen adama gitse de onlara bu gerçeği söyleyemez ve adama kendini yakın hissederek ailevi problemlerini anlatır.

    Uzaktaki sevgilisi hala kıskançlık yaparken, kırmızı jeepli çocuğun Valentine’dan hoşlandığını anlarız yavaşça. Araba alarmı sahnesinde gülümsediği kadının evine gelen değil de Valentine olduğu çıkarımına da varabiliriz belki.  

    Valentine gazetede yargıcın casusluktan suçlandığını gördüğünde yaşlı adama gider ve kimseye bu durumu bildiğini söylemediğini söyler. Medyaya bunu söyleyenin kendisi olduğunu söyler yaşlı adam. Konuşmalarının ardından gözler kırmızı jeepli çocuğa çevrildiğinde, sevgilisinin onu aldattığını öğrendiğini görürüz. Bu çocuğun bir şekilde yaşlı adamla aynı özellikleri taşıdığını aynı olayları yaşadığını öğreniriz. 

    Diğer filmlerinde olduğu gibi bu kez de çöpe şişeyi atamayan yaşlı bir insan vardır ama ilk kez karakterimiz yardım eder çöpe atmasına. Gemi kazasında tüm üçlemenin diğer filmlerindeki önemli karakterleri kurtarılanlar olarak göstermesi içinizi ısıtıyor çünkü o insanları tanıyormuş gibi hissediyorsunuz. Bu kurtarılan insanlar arasında kırmızı jeepli çocuğun ve Valentine’ın olduğunu gördüğümüzde gemide tanışmış olduklarını anlayabiliyoruz. Kırmızı jeepli çocuğun hayatının yaşlı adamın gençliğine benzediğini ele alırsak, yaşlı adamın Valentine gibi bir kadınla daha öncelerden tanışamaması üzüntüsünün, kırmızı jeepli çocuk için tam tersi olduğunu anlarız. Kırmızı jeepli çocuk çok şanslıdır çünkü böyle bir kadınla tanışmıştır, aldatıldıktan sonra.

     Tesadüfler zinciri olarak oluşturulmuş bu filmde insanların hayatlarının dönüm noktalarına tanık oluyoruz. Körlüklerinden kurtulmuştur karakterler artık. Kırmızı jeepli çocuğun bıkmadan sevgilisini günlerce araması ve Valentine’ın uzaktaki sevgilisinin ona aşık olmadığını bile bile ona sadık kalması, gibi olaylar bu körlüğe örnek olarak gösterilebilir. Köpek ile desteklenen Valentine’ın sadakati çarptığı köpek eski sahibine bile dönse onun için elinden geleni yapması ile bağdaştırılabilir. 

    Genelde diğer filmlerdeki gibi kullanılan renk belirli bir duyguyu çağrıştırmaz bu filmde. Kırmızı rengi zaman zaman yalnızlığa, kıskançlığa, hatalara evrilir senaryoda. Kardeşlik konusunu filmin ne kadar odak noktasına koymasa da bu filmde diğerlerindeki gibi tek bir karakterin duygularına değinmemiş yönetmen. Birbirleri ile bağlantılı olan her karakterin geçmişini, davranışlarını, duygularını anlamamızı sağlamış acele etmeden. Üçlemenin en derin filmi olduğunu düşündüğüm bu filmi tavsiye ederim.

Moonrise Kingdom (2012) Film Eleştirisi

    Açılış sahnesinden bile bir Wes Anderson yapımı olduğu anlaşılan bu film izci kampından kaçıp kaybolduğu sanılan çocuk Sam’i bulmaya çalışan kasaba halkını konu alıyor. Sam’in kaçma sebebinin Suzy’ye aşık olması olduğunu daha sonradan öğreniyoruz. Sam’in izci kampından kaybolması ile beceriksiz izci lideri rolündeki Edward Norton’u, mutsuz ve yufka yürekli polis rolündeki Bruce Willis’i, kuralcı sosyal hizmetler görevlisi Tilda Swinton’ı ve diğer tanınmış usta oyuncuları gördüğümüzde bizi iyi bir filmin beklediğini hissedebiliyoruz. 

    Sam ve Suzy’nin tanışma hikayesini kısaca bize anlattıktan sonra aşıkların dağı taşı aşacağı serüven başlar. Bir yandan aramalar devam ederken diğer yandan aşıklarımız kaçmaya devam eder. Diğer izci çocuklara yakalanınca gözlerini karartıp kaçmayı yine başarır çiftimiz ama bu kaçış uzun sürmez ve yakalanırlar. Suzy’nin babası bir daha Sam’i görmeyeceğini söylediğinde babasına bile kafa tutan Suzy’nin zorlu bir hayatı vardır aslında. Babasını aldatan bir annesi ve ilgisiz bir babası olan Suzy, tepkilerini ve sinirini kontrol etmeyi başaramayan çocuklardandır. Ailesinin sakladığı “çok sorunlu çocuklarla başa çıkma” kitabını bulunca tek çareyi kaçmakta bulmuştur Suzy. Diğer taraftan Sam ise daha da zorlu bir durumdadır. Ailesini kaybetmiş olan Sam, üvey ailesinin de evinden kovulmuştur ve yetimhaneye gönderilmek üzeredir. Orada tedavi görüp yatacağı hatta elektroşok tedavisi bile görebileceğini öğreniriz. Çok ani duygusal değişimler gösteren Sam’i diğer izci arkadaşları önceden sevmese de onların da kalpleri cız edip arkadaşı Sam’i yetimhaneye gitmekten kurtarmak istemektedirler. Diğer izciler Suzy ve Sam’i ailelerinin yanından kaçırmayı başarsa da aşık çifti bir sürü kovalamaca bekliyordur. 

    Filmin sonlarına yüzünüzdeki gülümseme eşlik etse de genel olarak senaryo bakımından aşırı depresif olabilecek bir filmi bu denli evrimleştirip gülümsenebilecek kıvama getirebilmek her yönetmenin yapabileceği bir şey değil. Ayrıca, aile kategorisine girebilecek bu filmde çocukları o kadar güzel oynamış ki gerçekten iki aşık çocuk ormana gitse tam olarak böyle davranırlardı dedirtiyor izleyene. Her yaş grubunun ve her ortamın kaldırabileceği bu filmi izlemenizi tavsiye ederim.

Rear Window (1954) Film Eleştirisi

   Hitchcock’un kültleşmiş filmlerinden biri olan Rear Window, fotoğrafçı olan L.B.Jefferies’in bacağı kırıldığı için penceresinden komşularını izlemesinin ardından bir gizemi çözmeye kalkışını anlatır. Komşularını izlemeyi takıntı haline getirmiş Jefferies, karakter olarak evlenmek istemeyen, kendi bildiğini yapan, meraklı bir adamdır. Hemşiresi Stella’nın evlenmesini isteyen ısrarlarını alaya alır. Stella için en iyi aday Lisa’dır. Lisa, Jefferies’i sevmektedir ama Jeffries evlenmeye yanaşmamaktadır. 

     Hitchcock cameosunu da barındıran camdan cama geçişlerde, artık komşuları tanımaya başlarız, tıpkı Jefferies gibi. Kavga eden bir çiftin oturduğu ve kadının hasta olduğu bir daire vardır. Kadının bakıma muhtaç olmasına rağmen kavga ettikleri görüldükten sonra kadının kocası tuhaflaşır. Takılarla dolu çantaya sahip bir satıcı olan bu adamın yağmurlu havada evine 3 kere girip çıkması Jefferies’i endişelendirir. Lisa’ya anlattığında onay alamayan Jefferies, bir süre sonra Lisa’nın da o daire ile ilgili ilginç bir şey görmesi ile istediği desteği Lisa tarafından alır.

    Ortada kadın yoktur. Aksine bir sandık ve toplanmış yatak vardır. Bu dairedeki gizemli adamın ismi Lars’dır ve karısını öldürdüğü düşünülmektedir. Jefferies bir dedektif arkadaşını çağırsa da ona cinayeti kanıtlayamaz ve dedektif bu konuyu çok da ciddiye almaz. Yanında Jefferies’e inanan sadece Lisa ve hemşiresi Stella vardır. İzlemeye devam ettikçe yeni teoriler üretirler ama kanıtlayamazlar. Zaman geçtikçe yükselen tansiyon ile çok zorlu işlere adım atarlar. Bir süre sonra işler değişmesi kaçınılmaz olacaktır.

    Abartısız anlatı ile sinema tarihine damga vuran pencereden evi gözetleme çekimleri barındıran bu film, benim için bir başyapıt niteliğindedir. Çok basit bir konuyu gerçek hayata adapte ederek bu denli üstesinden gelerek filmleştirmek, Hitchcock’dan başkasını düşündürtemez zaten. Her zamanki gibi göz doyuran James Stewart oyunculuğu kanımca bu filmi daha üst seviyelere taşımış. Konusu açısından zamanının en yaratıcı fikirlerinden biri olan bu senaryonun alındığı It Had To Be Murder kitabının yazarını da ayrıca tebrik etmek gerek. Ekran başında bir izleyiciyken sizi o dairenin içine çekip camdan izliyormuş hissi uyandıran bu filmi kesinlikle tavsiye ederim.

Victoria (2015) Film Eleştirisi

   Berlin’e yeni taşınan ve henüz arkadaşı olmayan Victoria’nın bar çıkışında dört gençle tanışmasıyla başlar film. İçten ve samimi olan bu gruba ayak uydurmakta zorlanmayan Victoria şimdiden eğlenmeye başlamıştır. Serseri diye nitelendirilebilecek Berlinli gençlerle birlikte bira çalıp sokaklarda dolaşmakla başlar her şey. Victoria gruptan biri olmuştur artık. Boksör adındaki gencin, birine borcu olduğu için Victoria’nın şoförlüğüne ihtiyaç duyarlar. Amaçları Victoria’yı kahve dükkanına geri bırakmak olsa da bunu başaramazlar. Kendilerini soygun yapmak zorunda bırakan mafyaya teslim olmuşlardır.

    Uzun plan sekanslara çokça yer verildiği için o anki duyguları içinizde hissetmeniz kaçınılmaz. Belki de omuz kamerasının, izleyiciyi gruptan biri gibi onların doğal halini izletiyor hissi vermesinden kaynaklanıyordur. Yürüdüklerinde siz de yürüyor, arabaya bindiklerinde siz de biniyorsunuz adeta. Victoria ve Gezegen’in birbirine bakışında aşkı, sadece Victoria'nın nefesinin duyulduğu gergin sahnelerde ise korkuyu hissediyorsunuz. Son sahneler, en kalpsiz insanı bile ağlatabilecek nitelikte gerçekçi. Sizi olacaklara hazırlayan muhteşem bir soundtrack ile yerinize çakılıyorsunuz izlerken. 

     Yönetmenin “Bu bir banka soygunu filmi değil, bir banka soygunu.” Sözünü iliklerinize kadar anlıyorsunuz film bitiminde. Filmin ikinci yarısının, ilk yarısına göre daha az büyüleyici olduğunu söylemeden geçemem. Ama yine de bu Alman harikasını kesinlikle izlemenizi tavsiye ederim.

The Babadook (2014) Film Eleştirisi

 Jennifer Kent’in ilk uzun metrajı olan korku filmidir. Doğum sancısı çekerken trafik kazası sebebiyle kocasını kaybeden Amelia, oğlu Samuel ile yaşamaktadır. Mister Babadook isimli kitabı okudukları günden itibaren ise işler istedikleri gibi gitmeyecektir.

    Konu itibari ile dümdüz bir senaryoya sahipmiş gibi görünse de hayatımda izlediğim en derinlikli korku filmiydi diyebilirim. Amacınız korkmak ise başka filmlere yönelebilirsiniz ama biraz düşünmek ve bir şeyler hissetmek istiyorsanız bu filmi kesinlikle öneririm. 

     Biraz spoiler içeren metaforlardan söz etmek istiyorum çünkü aslında film görünenin de ardını anlatmak istiyor bize. 

     Babadook denilen canavarın Amelia’nın kocasının kaybının acısını ve oğluna olan nefretini nitelediğini söylemek çok yerinde olur. Oğluna nefretinin sebebi ise doğduğu gün kocasını kaybetmesidir. Olayın başlarında Samuel, Babadook’dan bahsetse de Amelia buna kulak vermez. Hatta kendisi gördüğünde bile sanki görmemiş gibi davranıp hayatına devam eder. Burada da büyük bir metafor vardır aslında. Samuel, annesinin gerginliğini ve ona karşı toleransının azaldığını farkederek başlarına bir şeyler gelmesinden korkar. Ama Amelia, bunu görmezden gelerek her zamanki gibi dik durmayı ve kendini açığa vurmamayı tercih eder. Buna ek olarak dişini çektiği sahnede, içinin ne denli çürümüş olduğu çarpıcı bir şekilde gösterilmektedir.

    Babadook kitabının kapısının önüne gelme sahnesinde ise aslında olanlar farklıdır. Çöpe attığı kitabı bizzat kendisi alarak yapıştırmış ve üzerine yapacağı hareketleri anlatan bazı çizimler eklemiştir. Amelia’nın daha önceleri çocuk kitapları yazdığı bilinmektedir. Kitabı yakma sahnesinde ellerinin siyah olması için bir sebep yoktur ve polis merkezine gittiğinde, ellerindeki siyahlık bu teoriyi destekler niteliktedir. 

    Köpeği gerçekten öldürmüş ve çocuğunu gerçekten boğma girişiminde bulunmuştur Amelia. Oğlunu boğduğu esnada, Samuel’in, annesinin yüzünü sevmesi ise bu acıyı ve nefreti yenmesini için yeterli olmuştur. Çünkü anne vazgeçse de çocuk ondan vazgeçmemiştir. Buna ek olarak, oradaki kusma aslında metafordur, kafasındaki hastalıklı düşünceleri atmıştır aslında. 

    Babadook, Samuel’i oradan oraya savururken, Amelia’nın yakalamaya çalışması da farklı anlamdadır. Bu olay eski anne-oğul bağlarını ve ilişkilerini yakalamaya çalışması olarak nitelendirilebilir.

     Korkarak acısını besler aslında Amelia. Ne zaman ki acısına göğüs germeyi başarır işte o zaman korkusunu kilit altına almış olur. Kilit altına aldığı yer ise, kocasının tüm eşyalarının olduğu bodrum katıdır. Acısı ve belki nefreti hiçbir zaman yok olmaz. Babadook‘dan asla kurtulamazsın ama ateşkes imzalayıp varlığını dengede tutabilirsin. Oğlunun doğum gününde ise gider ve ilk anda tökezler ama sonra kendini sakinleştirir. Aslında acısını yad etmiştir, belki de kocasının fotoğraflarına bakıp zaman geçirmiştir. 

    Babadook ile yüz yüze geldikleri sahnede duvarlar çatladıktan sonra aynı evde yaşamaya devam ettiklerini gördüğünüzde Babadook’un gerçekten var olduğunu düşünmek zaten yanlış olurdu. Bu derinlik sayesinde, ne efektlerin ne de seslerin gerçekçi olmaması benim için önemsizleşti. Samuel’i canlandıran Noah Wiseman’ın mükemmel oyunculuğunu gördükten sonra yönetmenin, çocuğu gördüğü an, rolü vermesini çok iyi anlıyorsunuz. Film hakkında düşündükçe hala bir şeyler farketmeye devam edebilirsiniz. Bu yüzden bu uzun yazıyı burada bitirmeliyim.

Dead Ringers (1988) Film Eleştirisi

    Hayatta sahip olduğu tüm şeyleri ve hatta kadınları da paylaşan tek yumurta ikizlerini konu alıyor, film. Soyadları Mantle olan Beverly ve Elliot kardeşler çok başarılı jinelokoglardır. İcat ettikleri cerrahi bir alet ile daha üniversite öğrencisiyken ödül almışlardır. Küçüklüklerinden beri bu alana yönelimi olan doktor kardeşler her şeyi senkronize olan bir hayat yaşamaktadırlar. Beverly daha çekingen ve topluma karışmayı sevmeyen bir tiptir fakat Elliot, tam tersine sosyal alanda başarılı ve ağzı iyi laf yapan bir tiptir. Bu yüzden araştırma ve geliştirme daha çok Beverly’e, topluluk konuşmaları ve ödül teslimi daha çok Elliot’a düşmektedir. 

     Kadınlarla arası çok daha iyi olan Elliot, bir kadınla birlikte olduğunda ikinci buluşmalara kardeşi Beverly’yi gönderir. Kadınları da paylaştıkları halde birbirlerinin tıpatıp aynısı oldukları için kimse kandırıldığını anlamaz. Ta ki bir gün aktris Claire çıkagelene dek. 

    Beverly, Claire’e delicesine aşık olur. Claire, Beverly’nin bir ikizinin olduğunu öğrenince durumu anlar. Daha sonrasında bunu sindirir ve onları affeder ama bir iş seyahatine çıkmak zorundadır. Beverly, Claire’in otel odasını aradığında başka bir adam açar. Aldatıldığını düşünen Beverly, telefonu açanın Claire’in menajeri olduğunu bilmiyordur. 

    Beverly, daha bastırılmış ve kontrol edilmeye çok alışmış olandır. Elliot ise daha dışa dönük ve kontrol eden kişidir. Aşk, bu ikilinin tüm dengesini bozmuş ve Beverly’nin, Elliot’dan kaçmasına sebep olmuştur. Sallantıda olan denge ise aldatılma haberi geldiğinde iyice sarsılır. Elliot madde bağımlısı olmuştur ve kendine reçete yazarak uyuşturucu batağına düşmüştür. Elliot onu kurtarmaya çalışsa da başaramaz ve çözümü senkronize olmakta bulur. Senkronize olduklarında bu bataklıktan birlikte kurtuluruz, gibi bir düşünceyle gerçekleştirilmiş bu eylem onların bu batağa daha da düşmesini sağlayacaktır. 

    Birlikte hangi uyuşturucuyu alacaklarını dahi kararlaştırmış bu kardeşlerin siyam ikizlerine zaafları vardır. İlk siyam ikizlerinden dem vurup ayrılmaları gerektiğini düşünürler. İkisi de ilaç etkisindeyken Elliot ölümü kabullenmiş, Beverly ise cinayeti gerçekleştirmiştir. İlk siyam ikizlerinin hikayesinde olduğu gibi biri ölünce diğeri de ölmüştür. Burada Beverly, aşırı dozdan mı yoksa kardeşi olmadan yaşayamayacağı için mi ölmüştür?

    Cinayet sonrasında bunların hepsini rüya zanneden Beverly’nin, ölü kardeşi karşısında durmasına rağmen ona seslenerek araması , benim için, filmin en etkileyici sahnesiydi diyebilirim. 

    Konusunun yanı sıra bu filmin uygulanışını da dahiyene buldum. Daha önce alter-ego sahibi bir insanın kendi kendine bir karakter yaratıp oymuş gibi davrandığı çok film izledik seyirci olarak. Ama bu filmde, karakterin alter-egosu doğduğundan beri karşısında duruyor. Bu durum ise Beverly’nin içinde çatlaklara sebep oluyor ve aşık olduğunu düşünmesi ile bu çatlaklar geri dönülemez bir hal alıyor.

    Kendisi de düşmek zorunda olmayan Elliot, kardeşi düştüğü için kendini bataklığa itmek zorunda hissediyor. Öte yandan Beverly, aslında masum ve zararsız bir karakter değil ama bunları içine atmayı tercih ediyor yıllarca. Çünkü kardeşinin ondan daha dişli olduğunu düşünüyordu. 

     Kaçış, sevgi ile eş zamanlı nefret, çaba, kardeşlik, mükemmellikle anlatılmış. İkiz psikolojisi ise bu filmde dahice işlenmiş. Kardeşlerin ikisini de tek başına canlandıran Jeremy Irons ise harikalar yaratmış. Yavaş aksa da sıkmayan, Cronenberg’in en iyilerinden olan bu filmi öneriyorum.

Dip not: Dead Ringers, ölü ikizler anlamına gelmiyor. Birbirine tıpatıp benzeyen insanlar için kullanılan bir tabir. Bu filmlere isim veren insanlar neden araştırma yapmazlar anlamış değilim. Ayrıca filmin sonunu koymasalarmış bari isim olarak!

Kalitesinden Ödün Vermeyen 25 İspanyol Filmi


  1. El Laberinto Del Fauno/ Pan's Labyrinth                               (2001- IMDB 8,2)
  2. El Secreto de Sus Ojos/ The Secret in Their Eyes                (2009- IMDB 8,2)
  3. Contratiempo/ The Invisible Guest                                        (2016- IMDB 8,1)
  4. Amores Perros/ Paramparça Aşklar & Köpekler                   (2000- IMDB 8,1)
  5. Mar Adentro/ The Sea Inside                                                (2004- IMDB 8.0)
  6. Hable con Ella/ Talk to Her                                                   (2002- IMDB 7,9)
  7. Abre Los Ojos/ Open Your Eyes                                           (1997- IMDB 7,7)
  8. The Machinist/ Makinist                                                        (2004- IMDB 7,7)
  9. Los Otros/ The Others                                                          (2001- IMDB 7,6)
  10. Celda 211/ Cell 211                                                              (2009- IMDB 7,6)
  11. La Piel que Habito/ The Skin I Live In                                  (2011- IMDB 7,6)
  12. El Cuerpo/ The Body                                                           (2012- IMDB 7,6)
  13. Tesis/ Tez                                                                            (1996- IMDB 7,4)
  14. La Cara Oculta/ The Hidden Face                                      (2011- IMDB 7,4)
  15. Rec/ Ölüm Çığlığı                                                               (2007- IMDB 7,4)
  16. El Orfanato/ The Orphanage                                              (2007- IMDB 7,4)
  17. Durante la Tormenta/ Mirage                                              (2018- IMDB 7,4)
  18. El Metodo/ The Method                                                      (2005- IMDB 7,2)
  19. Mientras Duermes/ Sleep Tight                                          (2011- IMDB 7,2)
  20. Los Cronocrimenes/ Time Crimes                                      (2007- IMDB 7,2)
  21. El Hoyo/ The Platform                                                        (2019- IMDB 7,0)
  22. Buried/ Toprak Altında                                                        (2010- IMDB 7.0)
  23. El Habitante Incierto/ The Uninvited Guest                        (2004- IMDB 6,8)
  24. Los Ojos de Julia/ Julia's Eyes                                           (2010- IMDB 6,7)
  25. La Habitacion de Fermat/ Fermat's Room                         (2007- IMDB 6,7)

El

Başından Kalkamayacağınız Kadar Sürükleyici 45 Gerilim Filmi

  1. Parasite                                              (2019- IMDB 8,6)
  2. Usual Suspects                                  (1995- IMDB 8,5)
  3. Clockwork Orange                             (1971- IMDB 8,3)
  4. Memories of Murder                          (2003- IMDB 8,1)
  5. Prisoners                                           (2013- IMDB 8,1)
  6. Rosemary's Baby                              (1968- IMDB 8,0)
  7. Nightcrawler                                      (2014- IMDB 7,9)
  8. Captain Phillips                                 (2013- IMDB 7,8)
  9. Get Out                                             (2017- IMDB 7,7)
  10. Ex Machina                                       (2014- IMDB 7,7)
  11. Das Experiment                                (2001- IMDB 7,7)
  12. The Skin I Live in                              (2011- IMDB 7,6)
  13. Inside Man                                        (2006- IMDB 7,6)
  14. Celda 211                                          (2009- IMDB 7,6)
  15. The Others                                        (2001- IMDB 7,6)
  16.  Nocturnal Animals                            (2016- IMDB 7,5)
  17. A Quiet Place                                    (2018- IMDB 7,5)
  18. Irreversible                                        (2002- IMDB 7,4)
  19. The Hidden Face                              (2011- IMDB 7,4)
  20. Take Shelter                                      (2011- IMDB 7,4)
  21. Dead Ringers                                    (1988- IMDB 7,3)
  22. Identity                                              (2003- IMDB 7,3)
  23. Split                                                   (2016- IMDB 7,3)
  24. 10 Cloverfield Lane                           (2016- IMDB 7,2)
  25. Videodrome                                       (1983- IMDB 7,2)
  26. Fracture                                             (2007- IMDB 7,2)
  27. The Descent                                      (2005- IMDB 7,2)
  28. Sleep Tight                                        (2011- IMDB 7,2)
  29. The Mist                                            (2007- IMDB 7,1)
  30. Deja Vu                                             (2006- IMDB 7,1)
  31. Don't Breathe                                    (2016- IMDB 7,1) 
  32. Martyrs                                              (2008- IMDB 7,1)
  33. Climax                                               (2018- IMDB 7,0) 
  34. Orphan                                              (2009- IMDB 7,0)
  35. Barda                                                (2007- IMDB 7,0)
  36. Green Room                                     (2015- IMDB 7,0)
  37. Triangle                                             (2009- IMDB 6,9)
  38. Suspiria                                             (2018- IMDB 6,8 )
  39. Julia's Eyes                                       (2010- IMDB 6,7)
  40. The Blair Witch Project                     (1999- IMDB 6,5)
  41. Awake                                               (2007- IMDB 6,5)
  42. I Spit on Your Grave                         (2010- IMDB 6,3)
  43. Vacancy                                            (2007- IMDB 6,2)
  44. The Visit                                           (2015- IMDB 6,2)
  45. The Lodge                                        (2019 IMDB 6,1)








Bir Oturuşta Bitirebileceğiniz 20 Kitap (PART 2)

Mtsensk İlçesi'nin Lady Macbeth'i- Nikolay Leskov                 (81 sayfa) Byelkin'in Öyküleri- Alexandr Puşkin               ...